ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ

Περιοδική Έκδοση Μουσικής Θεωρίας και Πράξης

Μιχάλης Λαπιδάκης

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1960. Άρχισε μαθήματα πιάνου σε ηλικία 8 χρονών στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (Κ.Ω.Θ.), από το οποίο αποφοίτησε με πτυχία πιάνου (τάξη Γ. Θυμή), αρμονίας, αντίστιξης και φούγκας (τάξεις Θ. Μιμίκου και Κ. Νικήτα). Συνέχισε τις σπουδές σύνθεσης σε μεταπτυχιακό επίπεδο (Masters, 1987) στο Boston University, όπου σπούδασε με τους Θ. Αντωνίου και Β. Rands. Ακολούθησαν διδακτορικές σπουδές στο Northwestern University, με τους Α. Stout και W. Karlins. Αποφοίτησε με το Doctor of Music (DM) το 1992.
Η διδακτορική του διατριβή συμπεριλαμβάνει (α) την εργασία Alloys: Semiology of Music and Poetic Symbolism. Music and Poetry (Κράματα: Σημειολογία της Μουσικής και Ποιητικός Συμβολισμός. Μουσική και Ποίηση) και (β) το έργο Un Soleil Noir (Μαύρος Ήλιος) για σοπράνο και ορχήστρα δωματίου. Παράλληλα, σπούδασε με τους Ι. Ξενάκη, Ρ. Boulez, Ο. Messiaen, Τ. Takemitsu, R. Felciano.
Το συνθετικό του έργο, που περιλαμβάνει έργα για ορχήστρα καθώς και κάθε είδους ενόργανα και φωνητικά σύνολα, παρουσιάστηκε την τελευταία δεκαετία διεθνώς, σε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, το Σικάγο, η Βοστώνη, το Ιλινόις, η Βιέννη, το Κρέμσιρ (Τσεχοσλοβακία), το Παρίσι, η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο και η Κέρκυρα.
Το 1996 κέρδισε το τρίτο βραβείο «Γ. Παπαϊωάννου» για το έργο In memoriam για σόλο βιολί. Το 1990 το κουαρτέτο εγχόρδων του Vera Quartet (…situations…) κέρδισε το βραβείο σύνθεσης W. Τ. Farracy for Creative Music.
Το έργο του Επιστροφή για ενόργανο σύνολο, αφηγητή και μαγνητοταινία, παραγγελία του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας «Θεσσαλονίκη 1997», παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 1997 στη Θεσσαλονίκη. Το έργο του Μεταμορφώσεις: Ο Παρασκευάς ή στις μονές του Ειρηνικού, παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής, εκτελέστηκε από το ιταλικό συγκρότημα σύγχρονης μουσικής Divertimento Ensemble τον Μάρτιο του 1993. Το 1995 το έργο του Taksims για μαντολίνο σόλο παρουσιάστηκε στο Carnegie Hall. Το 1992 το έργο του Entweder Oder για βιόλα και πιάνο παρουσιάστηκε στο διεθνές φεστιβάλ θεάτρου. Έχει συνθέσει μουσική για θεατρικές παραστάσεις (Η Τρικυμία του Σαίξπηρ με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας, Ο Δον Κιχώτης σε νέες περιπέτειες του Β. Ζιώγα, Η επιστροφή των Τσε του Γ. Χρυσούλη με το Θέατρο Σημείο), χορό (Ελκυστές, με τη χορευτική ομάδα «Χορευτές»), και πολυθεάματα (Σαντορίνη, Νάουσα για την εταιρεία Μπουτάρη, «Θεσσαλονίκη 1997» για τον Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας). Εμφανίστηκε ως πιανίστας σε μουσικά σχήματα ελεύθερου αυτοσχεδιασμού στη Θεσσαλονίκη, με μουσικούς όπως ο Φ. Φλωρίδης, ο Μ. Σιγανίδης (εκδηλώσεις «παρά θιν αλός» του Δήμου Καλαμαριάς. Γ΄ Πρόγραμμα, κλπ.).
Έχει διδάξει ανώτερα Θεωρητικά και σύνθεση στις ΗΠΑ (Northwestern University, Boston University) και στην Ελλάδα (Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης, Κεντρικό Ωδείο – Αθήνα, Ιόνιο Ωδείο – Κέρκυρα). Από τον Σεπτέμβριο του 1993 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Πετρούπολης και από το 1996 διδάσκει ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση (Τεχνικές του 20ού αιώνα, μουσική ανάλυση, Θεωρία και πρακτική των μουσικών μορφών) στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, του New Music Chicago και της ΒΜΙ.