Το πολεμικό πνεύμα και η μεγαλοπρέπεια της αυλής του Φερδινάνδου ενισχύθηκαν σημαντικά με τη χρήση της τρομπέτας και του στρατιωτικού της ρεπερτορίου, όπως αυτό παρουσιάζεται στις μεθόδους για το παίξιμο της τρομπέτας των Cesare Bendinelli (1614) και Girolamo Fantini (1638), όπου μπορούμε να ανακαλύψουμε κομμάτια, τα οποία είναι σχεδόν βέβαιο ότι διαμορφώνουν την πηγή της έμπνευσης των
«motivi» του Valentini. Είναι πιθανό ο Monteverdi να είχε ακούσει συνθέσεις του Valentini καθώς και να γνώριζε ήδη οργανικά κομμάτια του Gabrieli και τα στρατιωτικά παραγγέλματα της τρομπέτας. Η απόφασή του να τα μιμηθεί συνδέεται ενδεχομένως με τις φιλοδοξίες που είχε για την επαγγελματική και την οικονομική του κατάσταση. Εντούτοις, η ύπαρξη του μαδριγαλιού
Non più guerra στο βιβλίο του Valentini του
1621 αποδεικνύει ότι ο Monteverdi υπήρξε ο πρώτος συνθέτης που ασχολήθηκε με τα πάθη που κυριεύουν την ψυχή του πολεμιστή στη μάχη και με την έκφρασή τους με μουσικούς όρους.
| © Περιοδικό «Μουσικολογία» |