Η μελέτη του χειρόγραφου υλικού που χρησιμοποιήσαμε μας οδήγησε στα ακόλουθα συμπεράσματα: Αρχικά, εντοπίστηκε η αρχαιότερη χειρόγραφη πηγή στην οποία περιέχεται το ποιητικό και μελωδικό κείμενο του ύμνου
Επί σοι χαίρει Κεχαριτωμένη (χφ. P
Ryland 25, τέλος 7
ου - αρχές 9
ου αι.). Οι μεταγενέστερες πηγές διασώζουν μια παράδοση διαφοροποιημένη από την προηγούμενη. Διαπιστώθηκε ταύτιση των μελωδικών γραμμών στα αγιορείτικα χειρόγραφα (Άθως Βατοπεδίου 1493, 14
ος-15
ος αι., Άθως Διονυσίου 570, 15
ου αι.). Αντίθετα, εκείνες των περιφερειακών χειρόγραφων πηγών (St. Petersburg 674, 13
ος αι., Sin. gr. 1250, 15
ος αι.), παρουσιάζουν μια διαφοροποίηση που εκδηλώνεται εντονότερα στο Sin. gr. 1250. Η ιδιάζουσα μελωδική γραμμή του μέλους που παραδίδεται από το τελευταίο χειρόγραφο οφείλεται στη μεταβολή κατ’ ήχον και γένος, πράγμα που έρχεται σε αντίθεση με την προηγούμενη αλλά και με τη μεταγενέστερη μελωδική παράδοσή του.
| © Περιοδικό «Μουσικολογία» |