του Carl Dahlhaus, η οποία άφησε εποχή στο χώρο της διεθνούς μουσικολογίας, εκφράζοντας το πνεύμα της δεκαετίας του ’70, και μεταφράστηκε πρόσφατα στα ελληνικά. Η βιβλιοπαρουσίαση αυτή είναι του
, ο οποίος με αντικειμενικό και κριτικό τρόπο διαχειρίζεται τα μεθοδολογικά προβλήματα της θεωρητικής και αισθητικοφιλοσοφικής βιβλιογραφίας. Επίσης, συμπεριλαμβάνουμε την παρουσίαση του μοναδικού για το χώρο μας βιβλίου του Καθηγητή
από την Καίτη Ρωμανού. Στο βιβλίο αυτό εκτίθενται με υποδειγματικό τρόπο προβλήματα της μουσικοϊστορικής έρευνας και της αρχειακής διαχείρισης των πηγών.
Ένα σπουδαίο γεγονός για το χώρο της μουσικολογίας θέλουμε να ανακοινώσουμε εδώ. Στις 26 Απριλίου 2001 έλαβε χώρα στο
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η διάλεξη του σημαντικού μουσικολόγου, Καθηγητή
Ludwig Finscher, νυν Γενικού Εκδότη της
Β΄ έκδοσης της Μεγάλης Μουσικής Εγκυκλοπαίδειας
Η μουσική στην Ιστορία και στο Παρόν (
Die Musik in Geschichte und Gegenwart, συντομ.
MGG), η οποία αυτή τη φορά διεύρυνε τα άρθρα της τόσο ως προς τη μεθοδολογία τους (με ιστορικοκοινωνιολογικές και γενικώς σύγχρονες διαστάσεις της έρευνας), όσο και ως προς τον κύκλο των αντικειμένων. Ιδιαίτερα στη μουσική της Νεότερης Ελλάδας και
στα επιμέρους σχετικά λήμματα, με συγγραφείς Έλληνες μουσικολόγους, αφιερώνεται αξιοσέβαστος χώρος. Στη διάλεξη που αναφέρουμε, το κείμενο της οποίας δημοσιεύουμε ως πρώτο στη σειρά άρθρο σε τούτο το τεύχος, κατόπιν
της ευγενούς παραχώρησής του στη
Μουσικολογία από το
Μέγαρο και τη
Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», το θέμα
Η σύνθεση μετά τον Beethoven. Συμβολή
στην ιστορία της Συμφωνίας μεταξύ
Beethoven και Schumann αποτελεί μία ερευνητική συμβολή στην ιστορία του 19
ου αιώνα, αλλά και στην αισθητική και ιδεολογική ερμηνεία των έργων. Η πρωτοτυπία της ανακοίνωσής του αναδύεται μέσα από μία χαρακτηριστική για την παράδοση της γερμανικής επιστήμης διαλεκτική έκθεση ιστορικών και αισθητικών διαδικασιών. Αυτή η σοφία της πραγμάτευσής του και η γοητεία του ως ομιλητού θα μείνουν αξέχαστες στους ακροατές. Να υπενθυμίσουμε ότι η
Μουσικολογία στο
Τεύχος 9 συμπεριλαμβάνει στις «Βιβλιοπαρουσιάσεις» μία εκτενή
παρουσίαση του τιμητικού τόμου-αφιερώματος (1995) για τα 65 του χρόνια, στο οποίο
εμπεριέχονται άρθρα 84 μουσικολόγων, που καλύπτουν ένα φάσμα θεματικής από τον πρώιμο Μεσαίωνα έως τη σύγχρονη εποχή. Ο
Φίνσερ, κατεξοχήν εκπρόσωπος της ιστορικής αλλά και της ιστορικοκοινωνιολογικής και αισθητικής κατεύθυνσης της μουσικολογίας, συνέβαλε στο να διευρυνθούν τα όρια της επιστήμης προς τις πλέον σύγχρονες κατευθύνσεις. Όπως αναφέρεται και στον πρόλογο αυτού του τόμου-αφιερώματος, «το να
συλλάβει κανείς όλα τα μουσικά και ιστορικοπολιτισμικά συμβάντα, για τα οποία εργάσθηκε ο ίδιος ο
Φίνσερ, δεν θα ήταν δυνατόν να πραγματοποιηθεί ακόμα και με τον παρόντα αριθμό των συμβολών». Για τη εξέχουσα φυσιογνωμία του, αλλά και για τη συμβολή του στην προώθηση της ελληνικής μουσικολογίας, στις 28 Φεβρουαρίου 2002 ανακηρύχθηκε Επίτιμος Διδάκτορας του
Τμήματος Μουσικών Σπουδών του
Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η
Μουσικολογία θέλει να ανακοινώσει επίσης ότι διοργάνωσε, σε συνεργασία με το
Ινστιτούτο «Γκαίτε» Αθηνών, το πρώτο διεθνές τριήμερο
Συνέδριό της με έναν ιδιαίτερα καίριο προβληματισμό για την επιστήμη και το ρόλο της μουσικής στην κοινωνία σήμερα, με το γενικό θέμα
Η Αξία της Μουσικής Σήμερα. Η Μουσική Μεταξύ Ουμανισμού και Εμπορευματοποίησης. Το
Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στις 25-27 Φεβρουαρίου 2002 στο
Ινστιτούτο
«Γκαίτε» και έκλεισε με συναυλία της Σειράς της
Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών Μουσικές του Κόσμου. Οι θεματικοί κύκλοι συμπεριέλαβαν τις κοινωνιολογικές, αισθητικές, ιστορικές και επιστημολογικές διαστάσεις του προβλήματος. Στο
Συνέδριο συμμετείχαν 26 ομιλητές, μεταξύ αυτών και τα μέλη της
Τιμητικής Επιτροπής του περιοδικού,
Ludwig Finscher και
Κωνσταντίνος Φλώρος (αναλυτικότερα βλ.
το
πρόγραμμα του συνεδρίου). Η
Μουσικολογία προγραμματίζει τη διεξαγωγή και άλλων ετησίων διεθνών συνεδρίων, στοχεύοντας στην ενίσχυση της μουσικολογικής συζήτησης στον τόπο μας.
| © Περιοδικό «Μουσικολογία» |